هفته معلم، فرصت گرانبهایی است تا همگان، جایگاه رفیع معلم را گرامی بدارند و از خدمات بیدریغ معلمان در راه علمآموزی، تربیت و شکوفایی نسلهای آینده قدردانی کنند.
معلم، نماد فرهنگ و هویت یک جامعه است که با دستان توانمند خود، نهتنها دانش میآموزد، بلکه با پرورش ارزشها و آموزههای اخلاقی، فرهنگی و دینی، هویت فردی و اجتماعی را در دل دانشآموز میکارد. بهعبارتی معلم نهتنها بیانکننده و منتقلکننده علم است، بلکه هدایتگر روح و پرورشدهنده فکر نسل آینده است.
خداوند در سوره زمر، آیه ۹ میفرماید: «قُلْ هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یعْلَمُونَ» که به وضوح نقش تعلیموتربیت را در ایجاد تفاوت و ارتقای انسانها در جامعه نشان میدهد. در حقیقت قدرت یک کشور به واسطه نقشآفرینی درست معلمانش در پیشرفت و تعالی انسانها تجلی پیدا میکند.
حضرت علی (ع) میفرمایند: «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیرَنی عَبداً». این کلام ارزنده به ما یادآوری میکند معلم با هر جملهای که در کلاس درس با موقعیتهای یاددهی و یادگیری بیان میکند، میتواند دنیای دانشآموز را تغییر دهد و مسیر زندگی او را از تاریکی جهل بهنور دانایی هدایت کند. همانطور که خداوند در توصیف پیامبر اسلام (ص) میفرماید یا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ إِنّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً وَ داعِیاً إِلَى اَللّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً (الأحزاب، ۴۵،۴۶) اینجا خداوند پیامبرش را به عنوان معلم و فرستادهای که مانند چراغ راهنمای به حقایق عالم است، معرفی میکند.
بیشک، جامعهای که در آن معلمان مورد احترام و توجه قرار بگیرند، از علم، فرهنگ و هویت برخوردار است. معلمان ایران اسلامی با آگاهی و تلاش خود، فرهنگی غنی و آمیخته از آموزههای ملی و دینی را برای نسلهای تمدنساز به ارمغان میآورند و از این طریق، فرهنگ
ایرانی- اسلامی را حفظ و گسترش میدهند. این مسئولیت بزرگ بر دوش معلمان است و تنها این شمعهای فروزان هستند که با تمسک به پیامبر مهربانی و رحمت که چراغ نورانی هدایت است برای ایجاد جامعه آگاه، مسئول و پیشرفته مهمترین دارایی خود یعنی عمرشان را فدا میکنند، به همین خاطر شایسته بالاترین احترامها و حمایتها هستند.
در این راستا، آموزشوپرورش بهعنوان متولی اصلی فرایند تربیت و علم آموزی، همواره در تلاش است شرایط مناسبی را برای نیل به اهداف واقعی کمال انسانی فراهم آورد، از اینرو بر مسئولان امر تکلیف سنگینی نهاده شده است با تمام توان، در راستای رفع مشکلات و ارتقای جایگاه معلمان گام بردارند. تأمین منابع مالی، بهبود زیرساختهای آموزشی و ایجاد محیطهای آموزشی مناسب، از جمله اهدافی است که همواره در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد، با این حال علاوه بر مسائل مادی، معلمان عزیز نیازمند حمایتهای معنوی و اجتماعی نیز هستند. قدردانی از تلاشهای آنان، نهتنها در مناسبتها بلکه در تمام طول سال باید در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه شود، همچنین باید به این مسئله توجه کرد که در دنیای امروز، آموزشوپرورش تنها محدود به تدریس در کلاس درس نیست بلکه معلم نقش مهمی در الگوسازی اجتماعی دارد و میتواند همراه با تدریس مباحث علمی، به تربیت انسانهایی صالح، مسئول، آگاه و همدل بپردازد.
در این میان، نقش خانوادهها در حمایت از معلمان و همکاری با آنان در راستای رشد و پیشرفت تحصیلی و اخلاقی دانشآموزان نیز بسیار حائز اهمیت و حیاتی است. خانوادهها باید توجه داشته باشند که آموزشوپرورش یک امر تعاملی است و معلم تنها عامل اجرایی فرایند آموزش و تربیت نیست، بلکه والدین شرکای اصلی در فرایند تربیتی و آموزشی فرزندان به حساب میآیند. در یک کلام ارتباط مستمر میان معلمان، والدین و دانشآموزان میتواند بهطور مؤثری بر ارتقای کیفیت آموزشوپرورش اثر گذار باشد.
ناگفته پیداست که گرامیداشت مقام معلم، تنها یک فرصت برای تجلیل از زحمات معلمان نیست، بلکه فرصتی است برای تأمل در مسئولیت بزرگتری که بر دوش همهماست؛ مسئولیتی که باید با حمایتهای مستمر و مؤثر، شرایطی را فراهم کنیم که معلمان بهدرستی به وظایف خود عمل و در آیندهسازی جامعه خود نقش بسزایی ایفا کنند.
بدون شک، معلمان با علم و ایمان خود، قدرتساختن فرداهای بهتر و روشنتر را دارند. امیدوارم همواره در کنار هم، با احترام به مقام معلم، فرهنگ و هویت کشور را تقویت کنیم و در راه ساخت جامعهای پیشرفته و آگاه قدم برداریم و شعار «برای ایران، برای مدرسه» را به درستی معنا کنیم.
* مشاور وزیر و دبیر کمیته همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش